onsdag 26. oktober 2011

Morgenstund har gull i munn

Nå er det virkelig mørkt når vi står opp. Som småbarnsforeldre står vi opp sånn passe tidlig hver dag.  De to minste barna blåser i om det er søndag eller mandag. Fri eller ikke, 06.30 er det morgen!
Guttene bytter på om å våkne først. Så vi blir enten vekket av litt nusselig pludring fra minstemann,eller vræling fra toåringen. "Mæmmæææ! Pæppæææ! OPP!"  Han er jo så herlig. Alltid så blid om morgenen. Det smitter over på oss.



  Men jeg liker at det blir mørkere,jeg. Det er så koselig å tenne lys,sette på kaffen,lage mat til gutta,og kose oss rundt frokostbordet. Gjerne med en avis eller et magasin. Deilig og rolig start på dagen.

Veeel,nå er det ikke helt sånn vi har det da. Rolig start på dagen, HA! Ønsketenkning :)
Mine morgener er slik:
Det begynner faktisk med pludring eller vræling. Hive begge barna oppi dobbeltsenga i håp om å få slappe av i noen minutter til. Som regel går det. Guttene er ganske glad i å kose. Meeen bare i noen minutter.
Opp av senga,mase på Urmaker´n at han må stå opp.
Deretter er det pottetrening for toåringen,ooops,tisset litt på gulvet,  skifte bleie X 2, finne klær X 4, meg selv,niåringen,toåringen og minsten (ja,jeg må finne klær til niåringen,ellers kan han finne på å ta på seg shorts og hettegenser,da mener jeg bare det. Ikke teskjorte, sokker eller noe annet.)
Mase igjen på Urmaker´n om at han må stå opp, vekke niåringen som er i koma.
Ut på kjøkkenet, sette på P4, lage frokost,kjefte på toåringen fordi han leker med vannet og maten til Vidar (katta), mase på Urmaker´n, nå med en litt mer irritert tone, lage en kopp te, kjefte på niåringen som har klart å kle på seg en sokk i løpet av 10 min, sette seg litt, puste....


Så lager jeg ferdig mat til guttene, maser og kjefter på niåringen som spiser så sakte at han blitt mett etter 3 biter av skiva, skifte sokker fordi jeg har tråkket i vannet eller melken toåringen har sølt på gulvet,  puste litt igjen....
Mase på Urmaker´n igjen. Han går i søvne inn i dusjen. 

Endelig nærmer klokka seg 08.00. Jeg jager niåringen ut på badet for å pusse, kler på toåringen, jager niåringen ut av badet igjen fordi han står og speiler seg og lager grimaser,eller leker med vannet, på med jakke,lue, sekk, kose og nusse , "ha en fin dag på skolen, i barnehagen og på jobben, smask!"

Aaaaahh! Så er det stille i huset. Bare meg og minsten igjen. Teen min har blitt kald,så jeg lager meg en ny, mater lillegutt,setter meg i stua og slapper av. Deilig.

Mmmmm deilig kaffe!

Nå skal det sies at jeg ikke gjør alt dette helt alene hver dag da. Urmaker´n stiller opp som bare det,jeg må bare få han i gang, dytte han ut av sengen og inn i dusjen. Før dusjen er han en zombie.

Innimellom matlaging,påkledning,kjefting og vræling rekker vi også på en eller annen måte kose oss. Kose med barna og le sammen. Liker mine morgener,jeg.

Ha en finfin onsdag!

Klem fra Desirée

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar